Araceli Teixidó
Si
parlem de política i de psicoanàlisi estem posant en relació dues de les tres
professions impossibles: a educar i governar, Freud hi afegia psicoanalitzar.
Que siguin impossibles no vol dir que no es puguin dur a terme, es duen a terme.
L’impossible és relatiu a cada discurs. Si parlem de la paraula ens remetrem a
la impossible transmissió integral del desig. Si parlem de ciència, on el
significant és molt poderós a condició d’excloure el subjecte que la sosté i la
seva enunciació, el impossible és saber ni dir res del subjecte i l’enunciació.
Impossible en aquestes disciplines també remet a la naturalesa del material que
s’hi trama: són tres disciplines que s’ocupen de les relacions humanes, les
íntimes i les públiques, per tant que s’ocupen d’allò que no es pot resoldre
d’una vegada i definitivament si no que permanentment ha d’estar obert i per
revisar de nou.
Avui,
en el cas de la política, es percep un desencís general i fàcilment es
desencadena la desconfiança vers els que governen. Si ho pensem des de la
perspectiva de la psicoanàlisi, em sembla que una de les causes d’aquest fet és
la pèrdua del valor de la paraula. L’exigència de transparència en la nostra
societat provoca la desconfiança en la paraula perquè aquesta sempre convoca a una
dimensió aliena. La paraula no sempre és transparent i per això sol ser exclosa.
No és que no es parli, però la paraula actual es limita al manual
d’instruccions, a la publicitat i a la xerrameca. És per aquest motiu que avui
es perd la dimensió altre de la
paraula, l’inconscient, la dimensió de la interlocució i, per tant, del
malentès del tal manera que continuar parlant mai introdueix esperança. En el
capitalisme, marc actual de la societat, la paraula està impedida. Aleshores, quan
s’arriba als punts de conflicte no hi ha més que la llei, la justícia i, on la
llei no arriba, la força per dirimir. La llei i la força sempre han estat una
alternativa com a marc i també al final del camí quan no hi ha acords i els
punts als que s’arriba remeten al impossible. Sempre ha estat així. Però avui
dia, el desacord el trobem a l’entrada i al no haver-hi dialectització
prevista, s’ha de passar a la llei o a la força immediatament.
Hi
va haver un temps en que els parlaments
eren els llocs on es desplegava la paraula i la democràcia, que també era un
lloc de paraula. Però avui la paraula està proscrita perquè no és transparent
ni és comptable. Avui s’ha reduït la democràcia a la seva mínima expressió: es
compta cada persona com un vot i no cal debatre. Els que sostenen una o altre
opció es plantegen persuadir, vendre la seva idea, però de cap manera s’intenta
introduir una conversa veritable. Hi ha propaganda però no hi ha converses. Tal
com està plantejat, es tracta de guanyar i tenir més vots per imposar una
manera de fer. Així veiem, per exemple, com a l’estat espanyol es canvia de
model educatiu a cada nou canvi d’orientació de govern. S’impedeix per tots els
medis la reflexió conjunta i la crítica.
Això
deixa els subjectes de la política sense dignitat. Al perdre la paraula, al
perdre la possibilitat de conversar, al intentar sostreure’s de l’opacitat que
la paraula comporta, es perd la dignitat dels subjectes. Com deia Valéry “sans
oubli, on n’est que perroquet”: sense oblit, no s’és més que un lloro. Sense la
opacitat de la paraula no s’és més que un robot.
Als
catalans ens agrada enraonar i tenim
aquesta paraula tant bonica per dir-ho, paraula que evoca el posar en raons
allò que es desitja o allò que ja s’ha decidit, poder donar raons. Enfilar
perles de raó envoltant i intentant avançar sobre allò del que finalment no es
pot donar raó. S’ha d’enraonar per poder fer avançar els punts de detenció, de
conflicte, de malentès.
La
manera de fer actual, a més de malmetre la política, fa perillar la
psicoanàlisi per aquesta pèrdua del valor de la paraula, pèrdua del valor del
diàleg, de la conversa, que està impedida pel discurs imperant sigui quina
sigui l’opció política que s’esculli. De vegades es diu que tal o tal ideologia
posen en risc la pervivència de la psicoanàlisi, però el que la posa
veritablement en risc, al meu entendre, és la descreença en la paraula.
Parlar
per convèncer no és el mateix que parlar per trobar els camins de solució als
problemes. En aquest ús de la paraula, s’ha de comptar amb les necessàries
cessions: parlar inclou cedir en determinats punts perquè en política sempre es
tracta de parlar amb aquells amb els que l’acord és difícil, fins i tot, o
precisament, amb els que no hi ha acord.
Com
tornar la dignitat del impossible a la política? Per trobar els camins, haurem
d’enraonar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada